Allt ni behöver veta

Inför er vistelse på Adventura skolresor, Barnens Ö kan det finnas
en del frågor och funderingar som gäller er bokning.
Vi har här samlat de vanligaste frågorna.

Hittar du inte de svar du söker, är du alltid välkommen att kontakta oss:

Telefon: 08- 508 43 900 (Tryck 1 för bokning)
Telefontid: onsdag mellan kl. 9.00-12.00 (Helgfria vardagar)
E-post: bokning@stbd.se

Boka er skolresa

Preliminärbokning

Det går jättebra att preliminärboka ett datum för att hinna dubbelkolla med skola, föräldrar och klassen innan ni låser bokningen. En preliminärbokning kan vara kvar i ca 10 dagar eller enligt överenskommelse. Preliminärbokningen kostar ingenting och ni förbinder er inte att boka. 

Betalning

Ni bekräftar er bokning genom att meddela oss detta, samt betala en anmälningsavgift på 20 procent av totalpriset senast 15 dagar efter bokningstillfället. Resterande 80 procent betalas senast 1 månad innan ankomst.

Obs! Anmälningsavgiften återbetalas ej. Enskilda avbokningar kan återbetalas mot uppvisande av läkarintyg. 

Early bird-bokning

Om ni bokar in er klassresa året innan ni planerar att komma hit, behöver ni inte betala in anmälningsavgiften på 20 procent förrän i januari. 

Lägga till/ta bort personer från en redan befintlig bokning

Om ni vill lägga till personer på er bokning går det bra att göra det fram tills senast 10 dagar innan er ankomst. 


Om ni vill avboka personer som inte längre kan följa med på klassresan går det bra att göra det senast 1 månad innan ankomst, utan kostnad. Vid senare avbokning kan återbetalning göras mot uppvisande av läkarintyg. 


Om ni är osäkra på hur många ni kommer att bli går det bra att boka något färre till en början, för att sedan återkomma med exakt antal, senast 10 dagar innan ankomst.

Hitta hit

Kommunalt

SLs buss 636 går hela vägen till Barnens Ö och hållplatsen Granö Gård där vi håller till. Resan från Stockholm tar cirka 2 timmar och SL-kortet fungerar hela vägen. Se avgångar och priser på www.sl.se - tänk på att avgångarna är färre under helgerna. När en hel skolklass åker ska detta föranmälas hos bussbolaget Nobina så att extrabussar kan sättas in. Detta görs via mail till drift.norrtalje@nobina.se

 

Med egen bil/buss

Det säkraste sättet att hitta till oss är att skriva in denna adress i Google maps:

“Granöslingan, 764 92 Barnens Ö” 

Det händer ibland att gpser har svårt att hitta till oss, men håll utkik efter skylten “GRANÖ” när ni närmar er, det är nämligen direkt efter den som ni ska svänga höger in på en grusväg.

Viktig information

Betalning
Hela bokningen skall betalas i förskott. Det är viktigt att betalningen inkommer till oss inom angivet datum (står på bokningsbekräftelsen) för att du ska få tillträde till bokat boende.
Bankgior: 5936-7706
Om du betalar från utlandet gäller denna information:
IBAN-nummer: SE4380000824200635163314
BIC/SWIFT adress: SWEDSESS

Följande ingår i Adventura:
- Täcke och kudde
- Städutrustning (dammsugare, skurhink, trasor. golvmopp och rengöringsmedel)
- Grytlappar
- Köksutrustning (glas, bestick, tallrikar, kastruller, stekpannor, kaffemuggar, vinglas, kaffebryggare)
- Kaffefilter på kollogårdar
- Maskindiskmedel på kollogårdar
- Toalett- och hushållspapper
- Disktrasa och handdiskmedel
- Handdukar på toaletterna
- Kökshandduk
- Första förbandslåda

Följande ingår inte i Adventura:
- Linnepaket och handdukar
- Städning

Regler vid förhyrning

Definitioner
Här avses med beställare den person, juridisk eller fysisk, som är betalningsskyldig för bokningen.
Med själhushåll avses en beställning som omfattar specificerade lokaler vari ingår köksutrustning och
porslin samt städ- och sängutrustning (ej sänglinne) för ett uppgivet antal boende.

Beställning
En beställning föreligger när skriftlig eller muntlig överenskommelse har träffats mellan beställare och företag. Beställningen ska avse objekt (stuga eller motsvarande), tidpunkt och ev. tillval som t ex bastu etc. Senast vid beställningens bekräftelse skall beställarens namn, adress och telefonnummer lämnas till Stiftelsen Barnens Dag. Om inte särskilda bestämmelser avtalats, gäller dessa regler som bör biläggas bekräftelsen.

Betalning
Beställaren är ansvarig för samtliga enligt beställningen uppkomna kostnader, även om dess slutligen skall betalas av deltagarna var för sig.

Betalningsvillkor
Senast 15 dagar efter bekräftelsedatum skall ett förskott på 20 % av det totala bokningsbeloppet betalas. Resterande 80 % av beloppet skall inbetalas senast 30 dagar innan ankomst om inte annat avtalats. För att bokningen skall vara giltig skall inbetalningen vara Stiftelsen Barnens Dag tillhanda inom angiven tid. 

Avbokning
Vid avbokning senare än 4 veckor före ankomst skall beställaren ersätta Stiftelsen Barnens Dag med 100 % av det avtalade priset för den överenskomna beställningen.
Förskottet på 20 % återbetalas inte vid avbokning.

Reservation för prisändringar
Om kostnader för anskaffning eller tillhandahållande av överenskomna varor och tjänster skulle öka till följd av skatter, devalvering, myndighetsbeslut eller därmed jämförbara omständigheter, är företaget berättigat att ta ut pristillägg som svarar mot kostnadsökningen.
Företaget skall omgående informera beställaren om pristillägget.


GDPR
Vid bokning hos Stiftelsen Barnens Dag tillåter hyresgästen att hyresvärden sparar kontaktuppgifter i 24 månader.


Force majeure

Strejk, lockout, eldsvåda, väsentliga inskräkningar i leveranser eller andra omständigheter utanför företagets kontroll berättigar företaget att häva avatalet utan skyldighet att utge skadestånd.

Det åligger beställaren
- Att noggrant följa instruktioner och anvisningar för stugan/gårdens skötsel
- Att lämna stugan/gården i väl städat skick
- Att informera Stiftelsen Barnens Dags gårdsvärdar eller bokningen om ev. fel och brister i stugan/gården eller dess utrustning.