Frågor & Svar

Inför er vistelse på Adventura skolresor, Barnens Ö kan det finnas en del frågor och funderingar som gäller er bokning. Därför har vi samlat svar på de vanligaste problem och frågor som kan uppstå vid bokning av Adventura. 

1. Välj datum. 

2. Välj längd på vistelse

3. Välj antal gäster 

  • Är ni fler än 35 gäster ska ni välja till en ytterligare stuga/lokal. Se instruktion "Fler än 35 gäster?". 

4. Fyll i antalet barn och ålder på samtliga gäster. 

5. Välj vilket paket ni vill ha.

  • 1 dag = 0 natt (det står 1 natt vid bokning, detta är för att systemet ska registrera rätt). 
  • 2 dagar = 1 natt. 
  • 3 dagars = 2 nätter. 

6. Välj boende. 

  • 1 dag = Lindbäcken. 
  • 2 dagar = Strand, Strandhem eller Solvik. 
  • 3 dagars = Strand, Strandhem eller Solvik.

7. Välj de aktiviteter som ni vill göra under Adventura. Observera att val av aktivitet och tidpunkt för denna kan justeras beroende på aktuella väderförhållanden. Alla ändringar görs i samråd mer er. 

8. Meddela oss om någon i sällskapet har en specialkost, vilken årskurs klassen går i och om ni önskar ett extra korvpaket under vistelsen. 

9. Fyll i övrig viktig information, betalningsmetod och klicka er vidare för att betala och slutföra bokningen. 

10. Efter slutförd bokning får ni en bokningsbekräftelse via den e-postadress ni fyllt i vid bokningen. 

Vi erbjuder tyvärr ingen preliminärbokning.

Från och med att ni bokar in er vistelse hos oss har ni 24 timmar på att betala bokningsavgiften, om den uteblir försvinner er bokning automatiskt.

1. Välj datum. 

2. Välj längd på vistelse

3. Välj antal gäster 

  • Är ni fler än 35 gäster ska ni välja till en ytterligare stuga/lokal. 

4. Fördela antalet gäster mellan Boende 1 och Boende 2. Det behövs vara barn och vuxna på båda boendena. Fyll i antalet barn och ålder på samtliga gäster. 

5. Välj vilket paket ni vill ha.

  • 1 dag = 0 natt (det står 1 natt vid bokning, detta är för att systemet ska registrera rätt). 
  • 2 dagar = 1 natt. 
  • 3 dagars = 2 nätter. 

6. Välj två boenden. 

  • 1 dag = Lindbäcken. 
  • 2 dagar = Strand, Strandhem eller Solvik. 
  • 3 dagars = Strand, Strandhem eller Solvik.

7. Välj de aktiviteter som ni vill göra under Adventura. Observera att val av aktivitet och tidpunkt för denna kan justeras beroende på aktuella väderförhållanden. Alla ändringar görs i samråd mer er. 

8. Meddela oss om någon i sällskapet har en specialkost, vilken årskurs ni klassen går i och om ni önskar ett extra korvpaket under vistelsen. 

9. Fyll i övrig viktig information, betalningsmetod och klicka er vidare för att betala och slutföra bokningen. 

10. Efter betalning får ni en bokningsbekräftelse via den e-postadress ni fyllt i vid bokningen. 

Är ni en förening, organisation eller företag som behöver faktura? eller ska fakturan för er vistelse skickas till t.ex. utbildningsförvaltningen? 
Vänligen kontakta oss på [email protected] så hjälper vi er vidare med er bokning.

Ingen fara! Ni har fram till 14 dagar innan ankomst på er att göra eventuella tillägg eller ändringar. Detta kan vara ändring av antal personer, lägga till specialkost eller val av aktiviteter. 

Ni hittar hur ni gör ändringar i er bokningsbekräftelse som skickas till er genom att klicka på länken där det står "Ändra din bokning".

På Adventura Skolresor bor ni på en av våra tre kollogårdar på Granöområdet. Här ligger boende, aktiviteter och kiosk inom gångavstånd, mitt i den vackra skärgården.

Våra kollogårdar har enkel standard med plats för 52 personer. Sovsalarna har 4-10 bäddar per rum. Det finns ett kök med allt ni behöver och badplatsen är bara ett stenkast bort.

Oavsett storlek på er grupp bor ni alltid själva på en av våra kollogårdar. Är ni fler än 35 barn på er bokning behöver ni välja två av gårdarna.

I anslutning till Adventura finns badplats, bastu, gräs- eller grusplan och en lekback med lite olika lekmaterial som fotboll, pingis- och brännbollsgrejer. Det kan också vara roligt att planera någon egen aktivitet som ni kan ta med, varför inte låta några i klassen göra en tipspromenad, ett musikquiz eller någon form av frågesport? 

  • Sängkläder, lakan, påslakan och örngott.
  • Regnkläder, badkläder, varma kläder, gummistövlar och gympaskor.
  • Swish till Adventuras minikiosk, 30-50 kr brukar vara lagom (vi tar inte emot kontanter). 

Visst blir en hungrig av att ha roligt!? Maten på Adventura Skolresor lagas på plats av våra egna kockar och levereras sedan ut till kollogården där ni bor. Vi fokuserar på att laga mat som eleverna tycker om och som får er att orka med alla roliga saker som händer här ute på ön. 

Övernattar ni på Adventura kommer frukost, lunch, middag och ett korvgrillningspaket levereras till er kollogård så att ni kan äta när det passar er. Ni ansvarar själva för att ställa fram, diska och plocka undan efter samtliga måltider. På hemresedagen kommer ni att checka ut från er kollogård innan lunch och istället äta lunch i vår utcheckningsmatsal. Vi är vana att anpassa maten efter allergier, selektiv matpreferenser och specialkost, om ni har några frågor är det bara att höra av er till oss. Annars räcker det med att ni anmäler klassens specialkost senast 10 dagar innan er ankomst.

Vi håller i era bokade aktiviteter och ansvarar för dess säkerhet, men det är ni vuxna som följer med klassen som har ansvar för eleverna under deras vistelse. Det kan innebära allt ifrån att se till att ni kommer i tid till er aktivitet, till att disken blir gjort och att eleverna håller sig till de förhållningsregler som finns hos oss. Ni bestämmer själva hur många ni vill vara, men här kan ni få lite tips på vägen utifrån vår erfarenhet:

  • 15–20 elever = 3 medföljande vuxna
  • 20–25 elever = 3–4 medföljande vuxna
  • 25–30 elever = 4–5 medföljande vuxna
  • 30–35 elever = 5–6 medföljande vuxna

Förslaget är baserat på en årskurs 6, så om er klass är yngre är det bra att vara någon extra vuxen. Om er klass sköter sig mera själva i lek och umgänge behövs generellt färre vuxna, är klassen mer livlig kan det vara skönt att vara någon extra vuxen. Ni känner era elever bäst så beslutet lämnar vi till er.

För våra 2- & 3-dagars paket sker ankomst från 13:00 på ankomstdagen och avresa senast 12:00 avresedagen. 

Det innebär att ni måste ha packat, burit ut era väskor och städat kollogården innan kl. 10:00 på avresedagen. Väskorna kan ni lämna vid vår utcheckningsmatsal där ni även kommer att äta er lunch innan ni åker.

För vår 1-dagars paket sker ankomst klockan 9.00 och avresa senast 18.30. 

Nej, städning ingår inte. Klassens vuxna ansvarar för att städningen utförs enligt instruktionen på plats. En av våra guider kommer under utcheckningen att gå igenom kollogården tillsammans med en av era vuxna, för att se så att städningen är klar och att ni inte har glömt kvar någonting.

Eleverna är inte försäkrade genom Adventura Skolresor utan genom skolan, föreningen eller eventuell hemförsäkring. Kontrollera gärna vad som gäller för just er klass.

På Adventura Skolresor:

  • Är vi snälla och respektfulla mot varandra.
  • Källsorterar vi alla sopor.
  • Använder vi bara aktiviteterna tillsammans med en Adventuraguide.
  • Är vi tysta efter klockan 23.00, för allas trevnad. 
  • Råder det totalt förbud mot alkohol, tobak och droger.

Om någon blir sjuk inför er vistelse hos oss på Adventura skolresor kan enskilda avbokningar återbetalas mot uppvisande av läkarintyg.